لطفا منتظر بمانید...
جستجو: جستجوی پیشرفته
صدای CHN
کد خبر : ۴۹۳۱۰ زمان مخابره: ۰ : ۰ -- ۱۳۸۵/۵/۱۵ | نسخه چاپی

نقش برجسته 'آنوبانی‌نی' به عنوان الحاقیه کتیبه بیستون باید ثبت جهانی شود

دانلود فایل مرتبط با خبر:
 
سرپل‌ذهاب(خبرگزاری میراث فرهنگی)میراث استان‌ها_ نقش برجسته "آنوبانی‌نی" ، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های ایران و متعلق به چهار هزار و پانصد سال پیش ، به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به عنوان الحاقیه کتیبه بیستون در فهرست آثار جهانی ثبت شود.
 
نقش برجسته آنوبانی‌نی اثری به جا مانده از "آنوبانی‌نی" پادشاه "لولوبی‌ها"ست. "لولوبی‌ها" از اقوام زاگرس نشین بوده و پیش از آریایی‌ها (پارس و ماد )، در چهارهزار و پانصد سال پیش زندگی می‌کردند.
 
"ملیحه مهدی‌آبادی"، مدیر پروژه بزرگ بیستون در این باره به میراث خبر گفت: «با توجه به شباهت بسیار بین نقش برجسته آنوبابانی و کتیبه بیستون می‌توان مقدمات آن را برای ثبت در فهرست آثار جهانی به عنوان الحاقیه بیستون آماده کرد. این نقش برجسته یکی ازقدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور است که  ‌حداقل دو هزار سال از کتیبه داریوش قدیمی‌تر است.»
 
وی گفت: «با توجه به اهمیتی که این نقش برجسته دارد باید مستند سازی شود. 30 درصد این اثر بر اثر ترکش‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آسیب دیده اما هنوز برنامه مرمتی و حفاظتی برای آن تعریف نشده است. با توجه به اینکه این نقش برجسته در منطقه‌ای صعب‌العبور و در ارتفاع 16 متری صخره‌ای سخت قردارد با یک برنامه حفاظتی و مرمتی اصولی می‌تواند به راحتی از آن محافظت کرد.»
 
با این که ترکش ‌های جنگ تحمیلی بخشی از این نقش برجسته را تخریب کرد است اما نقش برجسته آنوبانی‌نی در لیستی که ایران به عنوان آثار آسیب دیده از جنگ به یونسکو داد و ادعای خسارت کرد، قرار ندارد.
 
نقش برجسته آنوبانی‌نی در 120 کیلومتری کرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب و برصخره‌ای معروف به "میان‌کل" قرار دارد. این نقش که در هزاره سوم پیش از میلاد حجاری شده است به نقش آنا‌نوبانی‌نی شهرت دارد. نقش در 16 متری از سطح زمین قرار دارد.
 
این نقش برجسته تصویری از آنوبانی‌نی‌، الهه "نی‌نی" و 9 اسیر است. سطحی که نقش بر آن حجاری شده به دو قسمت تقسیم شده در قسمت بالا و سمت چپ "آنوبانی‌نی" که پای چپ خود را روی سینه اسیری نهاده ، قرار دارد.  
 
او در دست چپ که روی سینه نهاده کمان و نیزه‌ای و در دست راست تبری دارد. نیم‌تنه شاه برهنه است و دامنی از کمر تا زانو او را می‌پوشاند. کمربندی با تزئین ویژه این دامن را نگه‌می‌دارد. آنوبانی‌نی کفش‌های بندی به پا دارد. در زیر پای چپ او اسیری قرار دارد که یک حلقه بینی و دست راست او را به هم گره زده است. شست چپ پای الهه‌نی‌نی از میان این حلقه رد شده‌است. الهه با پیراهنی مطبق(طبقه‌طبقه) که شانه راست او را نمی‌پوشاند در مقابل پادشاه ایستاده‌ و با دست چپ حلقه‌ای را رو به شاه گرفته است. در دست راست نیز نیزه‌ای فلزی دارد. این نیزه از بینی دو اسیر پشت سر او گذشته است. تمامی اسیران نقش آنانوبانی‌نی برهنه هستند و تنها یکی از آن‌ها کلاه بر سر دارد. آرایش موی این اسیر با بقیه اسیران متفاوت است.
 
داریوش از آنانوبانی‌نی الهام گرفت
ملیحه مهدی‌آبادی اعتقاد دارد که داریوش هخامنشی در نگارش کتیبه بیستون از نقش آنوبانی‌نی الهام گرفته است: « به دلیل شباهت زیاد، بسیاری اعتقاد دارند که داریوش کتیبه بیستون را با الهام از آنوبانی‌نی بر دل کوه بیستون حک کرد. هر دو نقش در یک شاهراه ارتباطی باستانی قرار دارند. این شاهراه پس از گذر از بیستون، طاق‌گرا را پشت سر می‌گذارد، از سرپل‌ذهاب محل نقش آنوبانی‌نی می‌گذرد و به بین‌النهرین می‌پیوندد. همچنین در هر دو نقش پادشاهان فاتح تجسم شده‌اند و هر دو تیر و کمان دارند. تعداد اسیران در هر دو نقش 9 نفر هستند. البته بعد‌ها آخرین پادشاه سکاها تصویر خود را روی کتیبه بیستون نقش می‌کند.»
 
وی با اشاره به قد نقش‌ها گفت: «در هر دو نقش قد اسیران از قد پادشاهان کوتاهتر است. هر دو پادشاه پا روی سینه یکی از اسیران گذاشته‌اند. در هر دو نقش دست اسیران از پشت بسته شده و قدرت پادشاهان به توجه و توفیق خدایان بستگی دارد . در بیستون به فره‌وهر و در آنانوبا‌نی‌نی به نی‌نی( ایشتار). در هر دو نقش الهه‌ها نقش نماینده خدا را دارند که حلقه قدرت را به پادشاهان می‌دهند.
 
نقش‌ها تفاویی‌ هم دارد
 
ملیحه‌آبادی وجود ملازمان و دربایان را در کتیبه بیستون اولین تفاوت این دو نقش می‌داند و می‌گوید: « برخلاف کتیبه بیستون در نقش آنوبانی‌نی از ملازمان خبری نیست. همچنین در کتیبه بیستون اسرا در یک صف قرار دارند اما در نقش برجسته پادشاه لولوبی‌ اسرا در دو صف نقش شده‌اند. در آنوبانی‌نی همه اسرا برهنه‌اند اما در کتیبه بیستون همه لباس به تن دارند. در نقش آنو، ایشتار اسرا و دشمنان پادشاه را خود به دست پادشاه می‌دهد اما در بیستون فروهر هیچ نقشی ندارد و تنها در بالای نقش حک شده است.
زهراکشوری_z.keshvari@chnpress.com
انتهای خبر/ خبرگزاری میراث فرهنگی / کد خبر: ۴۹۳۱۰
    

کلیدواژه ها

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 9 + 9
ارسال نظر
49310
نام شما
ايميل شما
ايميل گيرنده
توضيحات
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 9 + 9
ارسال خبر
الفباي سفر
هتل پاسارگاد
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار