لطفا منتظر بمانید...
جستجو: جستجوی پیشرفته
صدای CHN
کد خبر : ۷۸۳۵۵ زمان مخابره: ۰ : ۰ -- ۱۳۸۳/۸/۲۸ | نسخه چاپی

نقوش سکه های ایلخانی از فرهنگ ایرانی گرفته شده است

دانلود فایل مرتبط با خبر:
میراث خبر، گروه هنر _ اولجایتو ایلخان مشهور مغول پس از دیدن خوابی به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد. پس از تغییر نامش به سلطان محمد خدابنده، فرمان داد نام دوازده امام را در خطبه بخوانند و سکه ای نقر کنند که اسما دوازده جانشین پیامبر بر آن نقش بسته باشد.
هفته گذشته در جریان ساخت و سازهای اطراف حرم امام رضا (ع) تعداد 343 سکه طلای منتسب به خوارزمشاهی و ایلخانی به دست آمده است که در میان آنها تعداد زیادی از سکه های دوره اولجایتو (سلطان محمد خدابنده) و غازان خان، سلطان ابوسعید بهادرخان دیده می شود.
«حمیرا رییسیان زاده» کارشناس سکه سازمان کتابخانه ها،‌ موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص این سکه ها گفت:‌ «این سکه ها درون یک خمره کشف شده است. براساس مستندات روی آنها مشخص می شود، ‌هر یک به کدام ایلخان مغول تعلق داشته است. طبق مشاهدات اولیه مشخص شد، بیشتر آنها مربوط به دوران پایانی حکومت ایلخانان بخصوص ابوسعید بهادرخان و اولجایتو (سلطان محمد خدابنده) است.»
وی با اشاره به این نکته سکه های کشف شده دینار طلا بوده و در داخل آنها یک ستاره هشت پر، نام ضرابخانه و نام پادشاه ضرب شده است، می افزاید: «روی این سکه ها عبارت لا اله الا الله، محمد رسول الله نیز به چشم می خورد. اندازه این سکه ها از سکه های بهار آزادی کنونی بزرگتر است.»
رییسیان زاده دلیل منحصر به فرد بودن سکه ها را در تعداد و سالم بودن آنها می داند و توضیح می دهد:‌ «در میان این سکه ها تنها 3 سکه شکسته وجود دارد. در هر حال این تعداد سکه منسوب به دوره ایلخانان مغول کمتر یک جا به دست آمده است.»
وی با اشاره به تنها سکه منتسب به سلطان جلال الدین خوارزمشاه در میان این سکه ها افزود:‌ «این سکه از معدود سکه هایی است که در سراسر کشور منتسب از دوره خوارزمشاهی به دست آمده است.»
از سلطان جلال الدین خوارزمشاه به دلیل حمله چنگیزخان و سقوط حکومت خوارزمشاهیان و جنگ و گریزهای دایمی او سکه های کمی در دست است.
رییسیان زاده با اشاره به نوشته های برخی از سکه ها توضیح داد: «روی سکه های مربوط به دوره غازان خان و ابوسعید بهادرخان به دلیل گرایش به مذهب تشیع در کنار عبارات لا اله الا الله و محمد رسول الله، یا نامی نقر نشده و یا اسامی خلفای چهارگانه آمده است. اما از دوره اولجایتو دو نوع سکه به دست آمده است. یک سری از سکه ها به پیش از گرایش اولجایتو به مذهب تشیع بر می گردد که نام اولجایتو در آنها حک شده و در کنار لا اله الا الله هیچ نام دیگری نیست. اما تعدادی از این سکه ها اسامی دوازده امام را روی خود دارند.»
رییسیان زاده با اشاره به این موضوع که این سکه ها،‌ سکه های محلی نبوده افزود: «در دوره ایلخانی یک سری سکه ها توسط حکومت محلی ضرب می شد و بخش دیگر به دست حکومت های مرکزی. این 343 سکه به احتمال بسیار زیاد با توجه به نام ایلخان و شاه روی سکه به دست حکومت مرکزی ضرب شده است.»
این کارشناس سکه در خصوص نقش های روی سکه ها گفت:‌ «نشانه هایی از تکرار نقوش قبل از دوره ایلخانان روی سکه وجود دارد اما به احتمال خیلی زیاد نقوش این سکه ها از فرهنگ ایرانی گرفته شده است.»
انتهای خبر/ خبرگزاری میراث فرهنگی / کد خبر: ۷۸۳۵۵
    

کلیدواژه ها

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 4 + 3
ارسال نظر
78355
نام شما
ايميل شما
ايميل گيرنده
توضيحات
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 4 + 3
ارسال خبر
الفباي سفر
هتل پاسارگاد
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار