لطفا منتظر بمانید...
جستجو: جستجوی پیشرفته
صدای CHN
کد خبر : ۹۷۳۷۹ زمان مخابره: ۹ : ۵۸ -- ۱۳۹۱/۲/۲ | نسخه چاپی
معاون آموزشی مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی (بخش دوم):

مرکز‌ آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی، پس از انحلال جایگزینی ندارد

در حالی انحلال یا محدودیت تحصیل در مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی انتقادات بسیاری به دنبال داشته که گفته می‌شود برای این مرکز از سوی دولت هیچ جایگزین مناسبی مطرح نشده‏است. بخش دوم گفت‌وگوی جواد پرستاری معاون آموزشی مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی را در این رابطه بخوانید.

دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی  ـ حمل و نقل ـ به دنبال دو مصوبه‌ای که شورای عالی اداری به مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی ارسال کرد به برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مهارتی و ضمن خدمت، و همچنین در خصوص ایجاد یک موسسه آموزش علمی ـ کاربردی اشاره کرده بود که انتقادهای بسیاری را از سوی مسئولان این مرکز و کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی برانگیخت؛ با جواد پرستاری معاون آموزشی مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی به گفت و گو نشستیم که در بخش اول این گفت‌ وگو به مسائلی چون پیامد و عواقب این دو مصوبه و تاثیر آن در نحوه عملکرد صنعت حمل و نقل هوایی کشور و همچنین عملکرد این مرکز آموزش عالی تا به امروز به گفت و گو نشستیم.
اینک بخش دوم این گفت و گو به شرح ذیل است:
 
آقای پرستاری با توجه به اینکه دانشجویان پس از قبولی در این دانشکده جذب صنعت حمل و نقل هوایی می‌شوند آیا راهی برای دور زدن کنکور و تحصیل در این مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی وجود دارد؟
 
اگر نگاهی به برخی رشته‌های مورد تدریس این مرکز بیندازیم متوجه می‌شوید که مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و از طریق آموزش‌های سازمان سنجش و آموزش کشور به صورت رایگان دانشجو پذیرفته است .
 
همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های الکترونیک هواپیمایی پس از صدور گواهی مدارکشان با معرفی‌نامه‌ای که از سوی این مرکز اخذ می‌کنند به اداره امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کرده و در آزمونهای E&E و A&P، شرکت کرده و پس از قبولی در این آزمون‏ها با مدارک مورد نظر به خواست خود برای استخدام در شرکت‏های هواپیمایی مراجعه کرده و پس از مراحلی در این شرکت‏ها استخدام می‌شوند.
 
اما در کنار تحصیلات آکادمیک، از طریق تحصیلات غیر آکادمیک با تحصیلات آزاد علمی ـ کاربردی هم می‌‌شود به این مدارک دست یافت و برای کار جذب صنعت حمل و نقل هوایی شد؛ به این طریق که کسانی که خارج از سیستم کنکور به مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی وارد می‌شوند با دوره‌ای معادل کاردانی مشغول به تحصیل می‌شوند ولی این مرکز مدرکی معادل کاردانی ارائه نمی‌دهد.اما از لحاظ دوران تحصیلی و سرفصل دروس معادل کاردانی است.
 
در نتیجه افراد متقاضی پس از شرکت در آزمونهای ورودی و قبولی دراین مرکز با پرداخت هزینه ادامه تحصیل ‌می‌دهند و دوره‌های E&E و A&P، را می‌گذرانند و اگر موفق شدند برای امتحان و اخذ مدارک مورد نظر به سازمان هواپیمایی کشور معرفی می‌شوند و بدین شکل می‌توانند جذب صنعت حمل و نقل هوایی کشور شوند.
 
آیا هزینه‌ای که شما از دانشجویان بدون کنکوری می‌گیرید با موسسات آموزشی هوانوردی یکسان است؟
 
معمولاً موسسات آموزش خصوصی هوانوردی هزینه‌هایشان را با مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی وفق می‌دهند و در برخی مواقع از دانشجویان مبالغ کمتری اخذ می‌کنند این در حالی ‌است که عملکرد و نحوه کیفیت آموزش این مرکز با موسسات قابل قیاس نیست.
 
همچنین، اجرای دوره‌های تخصصی وکارگاهی برای این مرکز بسیار پرهزینه است این در حالی است که میزان مبالغی که از دانشجویان بدون کنکوری اخذ می‌شود قابل قیاس با مبلغی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس از دانشجویان رشته‌های صنعت هوانوردی اخد می‌کنند نیست.اما به طور کلی موسسات خصوصی برای آموزش  صنعت هوانوردی از سازمان هواپیمایی کشور مجوز گرفته‌اند.
 
آیا از لحاظ سطح علمی دانشجویان موسسات آموزش هوانوردی با این مرکز برابری می‌کند؟
 
البته در برخی موارد می‌توان فروش مدرک را در مورد این آموزشگاه‌ها به کار برد.البته نمی‌توان به طور حتم گفت که همه موسسات این طور هستند اما دراین خصوص بارها این مسائل مشهود بوده است.
 
شاید بتوان افراد باسوادی هم تربیت شده این موسسات هوانوردی دید اما کلیت ماجرا را نمی‌شود با مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی قیاس کرد.این مرکز دارای قدمتی 60 ساله است و شاید برخی فارغ التحصیلان این مرکز عهدار تربیت نیرو در موسسات آموزشی هوانوردی باشند.
 
معیار فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی کشور چند تا تست و آزمون نیست بلکه کفایت لازم و قابلیت افراد است که البته بیشتر آموزش‎های موسسات آموزش هوانوردی بر مبنای شغل محوری است که ما این‌گونه کارکردن را تائید نمی‌کنیم.دانشجویان این صنعت برای آموزش باید ساعات طولانی را در کارگاه‌ها حضور داشته باشند. در نتیجه بسیاری از متقاضیانی که درخواست تحصیل در این مرکز را دارند پذیرفته نمی‌شوند و مسئله بعدی اینست که ما تعدادی از کسانی که برای تحصیل وارد این مرکز می‌شوند را اخراج می‌کنیم با این که برای مرکزآموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی درآمد آموزشی دارد اما به علت پرورش با کیفیت افراد این اقدام را انجام ‌می‌دهیم. آیا موسسات آموزشی آزاد نیز به این‌گونه اقدام ‌می‌کنند یا فقط به فکر درآمد زایی هستند؟

 

 
معیار فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی کشور چند تا تست و آزمون نیست بلکه کفایت لازم و قابلیت افراد است که البته بیشتر آموزشهای موسسات آموزش هوانوردی بر مبنای شغل محوری است که ما این‌گونه کارکردن را تائید نمی‌کنیم
اگر این دو مصوبه منجر به انحلال مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی شود چه اتفاقی می‌افتد؟
 
اگر مصوبه مورخ 19 بهمن شورای عالی اداری اجرایی شود این مرکز امکان پذیرش دانشجویان آکادمیک در مقطع کاردانی و کارشناسی را ندارد اما اسم این مرکز همان مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی باقی‌می‌ماند اما اصلاً آموزش‌های عالی را ارائه نمی‌دهد و این یک تناقض است. بنابراین در اقدام بعدی باید اسم این موسسه را تغییر دهند و نامی را انتخاب کنند که مطابق با آموزش‌های آن باشد.
 
این مرکز در شرایط فعلی نیز آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی و آموزش‌های تخصصی شغل محور و حین خدمت را برای ناوگان هوایی داراست.آموزش‌های ضمن خدمت یعنی این‌که افراد تحصیلات مورد نظر را گذراندند اما پس از مدتی تجهیزات جدیدتری وارد کشور شده و نیازمند آموزش مجدد هستند و در برخی موارد این مرکز برای آموزش از اساتید خارجی استفاده می‌کند.
 
در حقیقت این مرکز نیاز به آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی را رد نمی‌کند و این یکی از وظایفی است که این مرکز در حال حاضر انجام‌ می‌دهد.
 
در شرایط فعلی مهمترین دغدغه ما اینست که پس از کوچک سازی این مرکز چه جایگزینی برای آن تعریف می‌شود.
 
آیادانشکده هوا ـ فضا رشته‌های مورد نظر این مرکز را تدریس نمی‌کند؟
 
خیر ـ با توجه به این‌که فارغ التحصیل این دانشکده در رشته هوا و فضا هستم این دانشکده تا مقطع دکترا با چند رشته مواجهیم که از آن جمله می‌توان به رشته‌های آیرودینامیک، موتورها، سازه، دینامیک پرواز و کنترل اشاره کرد.
 
به تازگی طی سالهای گذشته رشته‌ای به نام مهندسی فضایی نیز به رشته‌هی قبلی اضافه شده است.
 
در دانشکده هوا ـ فضا رشته‌ها در راستای طراحی و ساخت وسایل، تجزیه و تحلیل مسائل تئوریک است در حالی که آموزش‌های این مرکز در راستای تعمیر، نگهداری و بهره برداری از هواپیماست، و این یک مسئله بسیار مهم است.
 
در بسیاری از دانشگاه‎های درجه یک دنیا رشته‌های مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی را به صورت آکادمیک و آکادمیک ـ آزاد ارائه می‌کنند آیا همین دلایل موجهی برای نیاز و کفایت وجودی این رشته‌ها نیست که به راحتی از آن می‌گذریم؟
 
اگر در مثبت‎‌ترین شرایط مصوبه تاریخ 19 بهمن را اشتباه فرض نکنیم اما ناقص است چرا که این مصوبه مشخص نکرده جایگزین این مرکز برای آموزش این رشته‌های تخصصی کدام دانشگاه است.
انتهای خبر/ خبرگزاری میراث فرهنگی / کد خبر: ۹۷۳۷۹
    

کلیدواژه ها

نظرات ارائه شده

vahid | ۱۳۹۲/۵/۱۵

پاسخ به این نظر

نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال پاسخ
  • رفته رفته عرصه بر فقيران تنگ تر مي شود

      پاسخ دیگران:

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 13 + 10
ارسال نظر
97379
نام شما
ايميل شما
ايميل گيرنده
توضيحات
: لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید
= 13 + 10
ارسال خبر
الفباي سفر
هتل پاسارگاد

اخبار مرتبط

فعالیت دوباره مرکزآموزش عالی هوانوردی در انتظار حکم معاونت ریاست‌جمهوری

مرکز آموزش عالی هوانوردی که در دولت پیشین فراز و نشیب‌‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته بود امروز منتظر ابلاغیه معاونت ریاست جمهوری برای آغازفعالیت دوباره‌اش است.در دولت قبل این دانشکده اجازه گرفتن ...

فرزند سازمان هواپیمایی به اصل خود بازمی‌گردد؟

مرکز آموزش عالی صنعت هوانوردی که از آن در این گزارش به عنوان فرزند سازمان هواپیمایی نام بردیم با دو مصوبه در دولت نهم و دهم به فراموشی سپرده شد. فراموش کردن این مرکز را می‌توان فراموش کردن آموزش ...

انحلال مرکز آموزش عالی هوانوردی در دستور کار نیست

طی دو مصوبه مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی از پذیرش دانشجو صنعت حمل و نقل هوایی کشور بی‎نصیب ماند. به گفته کارشناسان، این اقدام یعنی انحلال این مرکز آموزشی اما وزیر راه و شهرسازی معتقد است ...

آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
هتل اسپيناس