به گزلرش اکوایران، سفارت روسیه در ایران در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که از ۲۹ ماه می (۸ خرداد)، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور پرواز‌های فصلی خود را در مسیر‌های تهران-مسکو و تهران-سن‌پترزبورگ در روز‌های پنجشنبه آغاز می‌کند و از ۴چهارم ژوئیه (۱۴ خرداد) نیز پرواز‌های تهران-سوچی را به مسیر‌های پروازی خود اضافه خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه، علاوه بر 2 پرواز هفتگی در مسیر مسکو-تهران در روز‌های شنبه و چهارشنبه، از دوم ژوئن (۱۲ خرداد) پرواز سوم خود را نیز در روز‌های دوشنبه راه‌اندازی می‌کند. بدین ترتیب، پرواز‌های مستقیم آئروفلوت از مسکو به تهران در روز‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه انجام خواهد شد و پرواز‌های تهران به مسکو نیز متعاقبا در روز‌های شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه صورت خواهد گرفت.

این گسترش پرواز‌ها نه تنها باعث تسهیل رفت‌وآمد میان دو کشور خواهد شد، بلکه نشان‌دهنده افزایش تعاملات راهبردی در حوزه حمل‌ونقل هوایی است.

تحولات اخیر در شبکه حمل‌ونقل هوایی بین ایران و روسیه را می‌توان بخشی از راهبرد کلان 2 کشور در تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی دانست. این روند در کنار توسعه کریدور‌های ریلی و جاده‌ای میان شمال و جنوب، نویدبخش شکل‌گیری یک شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای پویا و چندوجهی است که منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی گسترده‌ای را برای دو کشور در پی خواهد داشت.

در راستای اجرای ماده ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بهره برداری حداکثری از فرصت‌های ناشی از توافق نامه کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه روسیه، روز ۹ فروردین امسال مسیر پروازی کارگو (حمل بار) از فرودگاه سردارجنگل رشت به فرودگاه مسکو، با حضور رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد به صورت رسمی شروع به کار کرد.

براساس تفاهم نامه منعقده میان سازمان منطقه آزاد انزلی با شرکت هواپیمایی اطلس، در این مسیر پروازی دو فروند هواپیمای آنتونوف ۲۶، با قابلیت حمل ۶ تن بار به ازای هر فروند، محصولات تولیدی کشور را به مقصد روسیه صادر می‌کنند.

براساس ماده ۲۱ متن معاهده ایران و روسیه که در دی ماه ۱۴۰۳ به امضای رئیس‌جمهوری دو کشور رسید، طرف‌های متعهد همکاری در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و ترکیبی و نیز آموزش متخصصان در زمینه حمل و نقل را گسترش خواهند داد که بر کریدور شمال-جنوب تمرکز دارد.

از طرفی، طرف‌های متعاهد از هماهنگی نزدیک در سازمان‌های بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل حمایت خواهند کرد، بین نهاد‌های اجرایی در زمینه حمل‌ونقل و شرکت‌ها همکاری سودمند متقابل ایجاد خواهند کرد و مشارکت آنها را در رویداد‌های بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل تسهیل خواهند کرد.

صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می‌دهد. این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسب‌وکار‌ها و فرهنگ‌ها در سراسر جهان و اتصال آن‌ها به بازار‌های جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاه‌ها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز می‌شود.