به گزارش اکوایران، سازمان هواپیمایی کشوری به‌تازگی از برنامه‌جدید خود درباره اصلاح نرخ بلیت هواپیما با هدف کاهش قیمت و افزایش حق انتخاب برای مسافران خبر داده است.

بر اساس این طرح، قرار است شیوه‌ای نو در فروش بلیت اجرا شود؛ به این معنا که مسافران بتوانند خدمات موردنظر خود را به صورت انتخابی دریافت کنند؛ برای مثال اگر مسافری تمایلی به دریافت غذا در طول پرواز یا استفاده از بار ندارد، می‌تواند با حذف این خدمات، بلیت ارزان‌تری تهیه کند. در مقابل، کسانی که به خدمات بیشتری نیاز دارند، تنها برای همان موارد هزینه پرداخت خواهند کرد.

در حال حاضر اما سازوکار خرید بلیت به گونه‌ای است که خدماتی مانند وعده غذایی و بار، به‌صورت پیش‌فرض در قیمت بلیت لحاظ شده و قابل تفکیک یا تغییر نیست. به‌جز در موارد محدودی که برخی شرکت‌های هواپیمایی گزینه انتخاب صندلی را با پرداخت مبلغ اضافی ارائه می‌کنند، امکان حذف یا انتخاب جزئیات خدمات دیگر برای مسافران وجود ندارد.

برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات جداگانه نظیر انتخاب نوع غذا، میزان بار یا صندلی موردنظر را دارند، اما این طرح هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است. بنابراین، در شرایط فعلی همچنان خرید بلیت به‌صورت یک بسته کامل انجام می‌شود.

این تغییر رویکرد، مشابه مدل شرکت‌های هواپیمایی کم‌هزینه (Low-Cost Carrier) در دنیاست. این ایرلاین‌ها خدمات سنتی پرواز را از بلیت جدا کرده‌اند و در عوض بلیت را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند. مسافران در این مدل برای هر خدمت اضافه مانند غذا، اولویت سوار شدن، انتخاب صندلی و بار باید جداگانه هزینه بپردازند. به این ترتیب هم امکان انتخاب بیشتر فراهم می‌شود و هم بلیت پایه، ارزان‌تر در اختیار مسافر قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد اگر این طرح در کشور عملیاتی شود، می‌تواند گامی مهم در جهت افزایش رضایت مسافران و کنترل هزینه‌های سفرهای هوایی باشد.