خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت میتوانید با شماره ۱۹۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ ناصر کریمان
ناصر کریمان از مدیران باسابقه و با تجربه تلویزیون این سالها حضور پررنگی در صداوسیما نداشته است. او از اسفند ۹۳ تا سال ۹۷ مدیر گروه اجتماعی شبکه سه بود و در دوره چهار ساله در این گروه اوج حضور احسان علیخانی در برنامه سازی بود. جشنهای پایان سال «سه ستاره» که به نوعی تحویل سال شبکه با آن انجام میشد با اجرا و تهیه کنندگی احسان علیخانی از جمله ویژه برنامههایی بود که در دوره او مخاطب داشت. این برنامه به انتخاب بهترینهای تلویزیون در یک سال میپرداخت و تقریباً هر سال از برنامههای پربیننده تحویل سال تلویزیون بود.
این برنامه و برنامههای مشابهی که علیخانی در تحویل سال تولید میکرد، باعث شد تا رکورددار اجرای برنامههای تحویل سال در سیما باشد. برنامه «ماه عسل» نیز در این سالها به اوج موفقیت خود رسیده بود و البته در اوج هم به پایان رسید به گونهای که تا یکی دو سال پس از پایان «ماه عسل» هم برنامهها تکرار فرمول آن بودند و هم جای خالی آن با وجود کپیهای جعلی حس میشد. از طرفی امروز که احسان علیخانی در شبکه نمایش خانگی در مسیر ساخت «جوکر» گاه دست فرمان برنامه را در خلأ طنازیهای خلاقه به سمت فضای سخیف میبرد میفهمیم که چقدر جای مدیران همفکری که او را به سمت همان سکانداری مسئولیتهای اجتماعیاش سوق دهند، خالی است.
بازگشت رضا رشیدپور پس از سالها به تلویزیون با یک برنامه شبانه و بعد برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» نیز در مقطع حضور کریمان رقم خورد که باز هم حضور او باعث شد این برنامه صبحگاهی با توفیق و تعداد بینندگان بالا جلو رود. این کارنامه را مرور کردیم تا بگوییم امروز جای مدیران با سابقه و با تجربه در شبکههای سیما خالی است. مدیر گروههای شبکهها افرادی هستند که میانگین سنی آنها شاید به کمتر از ۳۵ سال برسد و البته میانگین فعالیتهای مدیریتی رسانهای شأن در تلویزیون گاه به یک سوم و یک دهم این میزان هم نمیرسد و صرفاً اولین آزمون و خطایشان با همین رسانه و با آنتن تلویزیون شکل میگیرد. ناصر کریمان این هفته در برنامه «جام جم» تلویزیون حضور داشت و به اتفاقاتی که در زمان خود رقم زد، اشاره کرد. اتفاقاتی که با حضور مدیرانی چون او، محمد احسانی و خیلی اسامی دیگر شکل گرفته است اما امروز شاید در کسوت مشاور هم در اتاق فکر مهمترین سیاستگذاریهای تلویزیون حضور ندارند!
شوخی تلخ هفته؛ برآوردهای رادیویی
یکی از مهمترین رویدادهای رادیویی در سالهای اخیر «پژواک» بوده است که اگرچه امسال دوره چهارم را طی کرد و شاید هنوز در سالهای اولیه این جشنواره نوظهور است اما به خوبی توانسته جای خود را میان رادیوییها باز کند و به جشنی تبدیل شود که دوست داشته باشند برنامهها و کارنامه شأن آنجا دیده شود. پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم خود را هر ساله به اختتامیه این جشنواره میرساند و از این حیث جشنوارهای مهم برای رادیو محسوب میشود.
این هفته اختتامیه این جشنواره پس از چندین ماه کار برای عوامل و انتخاب برنامهها و آثار برگزار شد. یکی از آیتمهای جشنواره با اجرایی طنازانه همراه بود که مجری از هوش مصنوعی سوالاتی را میپرسید. مثلاً مجری از هوش مصنوعی درباره تولید یک برنامه رادیویی پرسید که جواب هوش مصنوعی با یک سوال همراه بود و برآورد برنامه را جویا شد که برآورد برنامه برای تهیه کننده ۳۰۰ هزار تومان تخمین زده شد. شاید دیالوگ مجری و هوش مصنوعی برای مخاطب عادی چندان قابل فهم نباشد اما خود رادیوییها با شنیدن شوخیها بیشتر خندیدند. خندههایی که احتمالاً از تلخی ماجراست.
توضیح ماجرا این است که در یک برنامه رادیویی معمولی بیشترین برآورد به تهیه کننده میرسد که آن هم برای یک برنامه حدوداً ۹۰ دقیقهای ۳۰۰ و نهایت ۴۰۰ هزار تومان است. یعنی تهیه کنندهای که مهمترین عامل سازنده یک برنامه در رادیو است و صفر تا صد طراحی و اجرایی کردن برنامه را برعهده دارد بابت هر قسمت نهایت ۴۰۰ هزار تومان میتواند دریافتی داشته باشد. بعد از تهیه کننده بیشترین برآورد به مجری، نویسنده، هماهنگی و … میرسد. شاید باورتان نشود که در رادیو دستمزد کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هم برای عوامل یک برنامه وجود دارد و آن هم برای آیتم سازی است.
با احتساب همین هزینهها میتوان فهمید که هزینه یک برنامه معمولی حتی زیر ۱ میلیون یا ۱.۵ میلیون تومان است. برنامههای صبح و برنامههای عصرگاهی که کمربندی شبکهها هستند اوج استثناهای برنامههای رادیویی هستند که باز هم برآورد بودجه بندی آنها از ۳ الی ۴ میلیون تومان فراتر نمیرود.
میتوان قیاس کرد که هزینه یک ماه یک برنامه یک ساعته تولیدی رادیویی برابر است با یک روز یک برنامه روتین و کاملاً معمولی در شبکه ای غیر از شبکههای اصلی یک تا پنج سیما و غیر از برنامههایی با مجری شاخص یا هنرمند یا پروداکشن بزرگ! لازم است تاکید شود همه رقمها متعلق به سال ۱۴۰۴ است و تصور کنید دستمزد یک مجری بابت برنامهای که لازم است هر روز درباره آن مطالعه داشته باشد و حدود ۳ تا ۴ ساعت وقت بگذارد سر برنامه برود و بازگردد حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر برنامه است!
عوامل رادیو کمتر از مجریان و عوامل برنامههای تلویزیونی دیده میشوند اما عاشقانه کار میکنند و بسیار انرژی میگذارند و امید است که نتیجه این رنج و زحمتشان برای برنامه سازی بیش از اینها دیده شود.
نکته هفته؛ نقد سریالهای خانگی در تلویزیون
برنامه «نمای نزدیک» شبکه افق مدتی است در یک بسته فرهنگی و هنری به نقد برخی فیلمهای سینمایی و سریالهای شبکه نمایش خانگی میپردازد. این برنامه تاکنون به نقد سریالهای «ازازیل» و «تاسیان» پرداخته است و رویکرد مهم و اتفاق خوبی است که وقتی این سریالها توسط مخاطب دیده میشوند در تلویزیون هم به دور از حب و بغض و با حضور اهالی فن دیده شود و مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. حضور اهالی رسانه نشان میدهد که برنامه قرار نیست صرفاً به صورت ایدئولوژیک سراغ محصولات شبکه نمایش خانگی برود. با این حال انتخاب سریالهایی که بیشتر بار انتقادی داشته گویی خیال تهیه کننده و برنامه ساز را راحت کرده که میتواند به آسانی نقد کرده و درگیر مناسبات تلویزیونی هم نشود. از این حیث خوب است که این برنامه محصولات خوب و باکیفیت شبکه نمایش خانگی را هم مرور و آنالیز کند و در دستور کار برنامه قرار دهد.
این اولین برنامه تلویزیونی نیست که سراغ نقد سریالها رفته است و پیش از این برنامه «اتاق فرمان» شبکه پنج سیما با حضور کارشناسان سراغ نقد آثار شبکه نمایش خانگی رفته بود که البته بیشتر نگاه یک سونگرانه داشت. برنامههایی هم بودهاند که به صورت پراکنده به آنالیز یا نقد یک سریال پرداختهاند. بنابراین «نمای نزدیک» با نگاهی منصفانه میتواند جزو اولینهایی باشد که میتواند با جدیت و حرفهایگری به این آثار بپردازد.
خبر هفته؛ آمادگی برای «پایتخت ۸»
موفقیت «پایتخت ۷» در جذب مخاطب و تعداد بالای دیده شدن سریال باعث شد رئیس صداوسیما در نشست تجلیل از عوامل این مجموعه اعلام آمادگی کند که این سریال همه حمایتهای مادی و معنوی برای ساخت فصل جدید را خواهد داشت.
در این نشست سیروس مقدم و عوامل باز هم تاکید کردند که باید مثل هر فصل به قصهای درست برسند و سپس آن را به تولید برسانند و خوب است همین دقت و نظارت برای به تولید رساندن «پایتخت ۷» برای فصل هشتم هم وجود داشته باشد تا مخاطب سریالی ببیند که دوستش داشته باشد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0