به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل، «عزیزم، نکن!»، دومین تلاش انفرادی ایتن کوئن، پس از «عروسکهای فراری»، با انتقاد منتقدان مواجه شده و منتقدان سایتها و نشریات مختلف سینمایی از هالیوود ریپورتر تا ایندی وایر و رپ، کولیدر، ورایتی، والچر و اینورس به نقد آن پرداختهاند.
این دومین قسمت از سهگانه کوئن برای ساخت فیلمهای درجه B است که وی همراه شریک و همسرش تریشیا کوک، نویسندگی و کارگردانی مشترک آن را بر عهده دارد. اما ناموفق بودن این ۲ فیلم این سوال را مطرح میکند که آیا او اصلاً میتواند برای فیلم سوم چراغ سبز بگیرد؟
«عزیزم، نکن!» با نقش آفرینی بازیگران مطرحی چون آبری پلازا، مارگارت کوالی و کریس ایوانز ساخته شده و کوالی نقش یک کارآگاه خصوصی را بازی میکند که خود را درگیر فرقهای مستقر در کالیفرنیا میبیند که یک رهبر جذاب با بازی ایوانز، در راس آن است. در این میان پلازا نقش یک زن مرموز را بر عهده دارد.
«عروسکهای فراری» اولین فیلم داستانی ایتن بود که بدون برادرش جوئل ساخته شد. جوئل پیش از او با فیلم «تراژدی مکبث» در سال ۲۰۲۱ به کارگردانی انفرادی روی آورده بود. اگرچه در «عروسکهای فراری» رگههایی از سبک کوئنها وجود داشت، اما فیلم بیشتر به پوچی و طنز سرراست گرایش داشت تا آنچه طرفداران با توجه به تولیدات حاصل همکاریهای قبلی این ۲ برادر، انتظار داشتند.
جوئل هم قصد دارد دومین پروژه انفرادی خود را تابستان امسال در اسکاتلند فیلمبرداری کند. احتمالاً هنوز چند سالی مانده تا این ۲ برادر بار دیگر همکاری مجدد خود را برای ساخت یک فیلم ترسناک که شایعه شده، از سر بگیرند.
منتقدان درباره «عزیزم، نکن!» چه نوشتند؟
لوویا گیارکی منتقد هالیوود ریپورتر پس از یاد کردن از «عروسکهای فراری» و مسخره خواندن فیلمنامه و شوخیهای آن، نوشته است: «عزیزم، نکن!» به لطف یک طرح داستانی جذاب، فیلم بهتری نسبت به «عروسکهای فراری» است، اما در نهایت از همان مشکلات قبلی رنج میبرد؛ فیلم مثل مجموعهای از شوخیهایی است که جایی برای رفتن ندارند. حتی خشنترین طنزها نیز به یک تکیهگاه داستانی نیاز دارند، داستانی که بینندگان را به طور معناداری درگیر خود کند. فیلم «عزیزم، نکن!» با کمی از این توانایی شروع میشود، اما در نهایت همه توجه بیننده را در یک بخش ناامیدکننده که بیشتر باعث عصبانیت میشود تا خنده، از بین میبرد.
استر زاکرمن از ایندی وایر در نقد «عزیزم نکن!» نوشته است: دومین فیلم ایتن کوئن، ملغمهای از قطعاتی است که با هم جور در نمیآیند. وقتی سال پیش «عروسکهای فراری» را تماشا میکردم، فکر میکردم اگر نمیدانستم این فیلمی به کارگردانی یکی از برادران کوئن است، تصور میکردم این فیلم از کسی است که سخت تلاش میکند فیلمی به سبک برادران کوئن بسازد. همین را میتوان در مورد دنباله آن «عزیزم نکن!» گفت. این فیلم مانند «عروسکهای فراری»، اثری است که بیش از حد شیفته عجیب و غریب بودن خود است تا به چیزی بیش از حد برسد.
وی میافزاید: در مدت زمان بسیار کوتاه فیلم اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است و اگر امیدوارید که همه رشتهها به هم بپیوندند، درخواهید یافت نه تنها اینطور نیست، که «عزیزم، نکن!» ملغمهای از بخشهای نامتجانس است که نویسندگان فیلمنامه نمیدانستند چگونه آنها را در کنار هم قرار دهند. نتیجه نهایی یک ناامیدی طاقتفرسا و هدر رفتن استعداد گردآوری شده است.
در حالی که «عروسکهای فراری» به طرز روانگردانی احمقانه بود، «عزیزم، نکن!» قصد دارد به ژانر نوآر نزدیک شود اما هیچ علاقهای به خلق یک داستان معمایی جذاب ندارد و بیشتر به این موضوع علاقهمند است که چگونه میتواند زیباییشناسی این ژانر را از نو بسازد. تفسیر سیاسی «عزیزم، نکن!» نیز ضعیف به نظر میرسد زیرا کوئن تسلط کاملی بر فضای داستان خود ندارد.
چیس هاچینسون منتقد د رپ هم در نقد فیلم نوشته است: آخرین همکاری ایتن کوئن و تریشیا کوک به طرز دردناکی ضعیف است. این فیلم ابتدا کمی سرگرم کننده است ولی پس از مدتی لذتهای معمولیاش به طرز دردناکی ضعیف میشوند تا این فیلم را به یکی از ناامیدکنندهترین فیلمهایی بدل کنند که در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش گذاشته شد.
این فیلمی است که هرگز نمیداند قرار است چه باشد! آیا یک کمدی سیاه درباره یک کلیسای فرقهای است که ممکن است نقشه شومی داشته باشد؟ شما برای یک لحظه اینطور فکر میکنید، اما خیلی زود این فکر محو میشود. شاید یک تقلید طنزآمیز و دوستداشتنی از فیلمهای معمایی کلاسیک باشد؟ نه. قلاب اصلی فیلم آنقدر نخنما است که شما فقط منتظر پیچش اجتنابناپذیر میمانید و از آن هم ناامید میشوید. جوکهای تکراری احمقانه و مجموعهای از شخصیتهای عجیب و غریب وجود دارد، اما همه اینها برای پوشاندن این است که خود فیلم چقدر در هسته خود پوچ است.
اوون گلیبرمن منتقد ورایتی هم هر چند اندکی خوشبینانه تر، در نقد فیلم نوشته است: فیلم مکمل «عروسکهای فراری» که هیچکس درخواستی برای آن نداشت، بازگشته است؛ فیلمی که یک سرگرمی یکبار مصرف است. «عزیزم نکن!» به عمد یک چیز بیاهمیت است. یک فیلم مهیج درباره فرار از واقعیت که آگاهانه سبک و خندهدار است و فقط سعی دارد لحظات خوش و بیثباتی را به شما نشان دهد.
آلیسون ویلمور منتقد سینمایی والچر هم این فیلم را فیلمی درجه ۲ خوانده که چیز زیادی برای گفتن ندارد.
وی افزوده است: اگر برادران کوئن اصرار دارند که به راههای جداگانه خود ادامه دهند، راههای بهتری برای ایتن وجود دارد تا این که وقت خود را صرف ساختن فیلمهای درجه دویی بکند که با همسرش تریشیا کوک میسازد. بهترین داستانهای کارآگاهی اغلب به راحتی قابل دنبال کردن نیستند، پیچیدگیها را در بر میگیرند و بنبستهای روایی ایجاد میکنند، اما بسیاری از عناصر اصلی «عزیزم نکن!» فقط برای ایجاد حس و حال وجود دارند. پرپیچوخم بودن آن مانند یک چالش به نظر میرسد و مخاطب را به چالش میکشد تا تصمیم بگیرد که آیا فقط مسخره است، یا سرگرمکننده؟ در حالی که مدتها پیش از رسیدن به تیتراژ، بنزینش ته کشیده است!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0