خبرگزاری مهر، گروه استانها -حبیب میرزایی: زندگی و نوع حکمرانی شهید رئیسی از او در بین مسئولین و شخصیتهای جمهوری اسلامی یک نمونه شاخص از مسئولینی که تلاش کردند تا همه جانبه به الگوی مدیر تراز انقلاب اسلامی نزدیک شوند ساخته است.
شناخت ابعاد مختلف شخصیت شهید رئیسی میتواند به تغییر بسیاری از ساختارهای اداری به شکل مطلوب کمک کند.
در گفتگویی صریح و جامع با یکی از مقامات مسئول و نزدیک به شهید رئیسی، ابعاد مختلفی از شخصیت و عملکرد رئیسجمهور شهید، آیتالله سید ابراهیم رئیسی مورد بررسی قرار گرفت. این گفتگو که به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله رئیسی انجام شده، به زوایای پنهان و کمتر پرداخته شدهای از دوران فعالیت ایشان در مناصب مختلف میپردازد.
در همین زمینه محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت شهید رئیسی، با حضور در کافه مهر همدان در مصاحبهای به بیان ناگفتههایی از دوران مسئولیت خود پرداخت و به تشریح فعالیتها و تعاملاتش با شخصیت شهید آیت الله رئیسی پرداخت.
آشنایی با شهید رئیسی
غلامرضا در بخشی از این مصاحبه به نحوه آشنایی خود با شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: آشنایی من با شهید رئیسی به سال ۸۸ برمیگردد. در آن مقطع، ایشان به همراه آقای اژهای در هیئتی سه نفره در قوه قضائیه مسئول رسیدگی به برخی پروندههای خاص فتنه بودند و همین امر موجب آشنایی بیشتر من با ایشان شد.
معاون سیاسی وزیر کشور دولت سیزدهم به نحوه همکاری خود با دولت شهید رئیسی اشاره و اضافه کرد: قبل از قبول مسئولیت در دولت شهید رئیسی، در موضوعاتی مربوط به سفرهای خارجی به دولت کمک میکردم. پس از آن نیز با توجه به تجربهای که در حوزه امنیتی داشتم، ساختاری برای دفتر بازرسی در نظر گرفتیم.
تلاش برای وفاق ملی و احیای گفتمان انقلاب اسلامی
این مقام مسئول در دولت سیزدهم با اشاره به تلاشهای آیتالله رئیسی برای ایجاد وفاق ملی و میانداری بین گرایشهای مختلف سیاسی در کشور، بیان کرد: آقای رئیسی تلاش کرد بهعنوان رئیسجمهور میلیونها ایرانی باشد، به دور از گرایشها، چون این نگاه را داشت.
وی در ادامه افزود: حاجآقا به دنبال احیای واقعی گفتمان انقلاب اسلامی و ایجاد دولت مردم بود.
نگاه فرایندی و تحولگرایانه در حکمرانی
در بخش دیگری از این گفتگو، به نگاه فرایندی و تحولگرایانه آیتالله رئیسی در حوزه حکمرانی اشاره شد.
غلامرضا با تأکید بر اینکه آیتالله رئیسی بهدنبال اصلاح فرایندها و زیرساختها بود، گفت: من نگاهم این است که آقای رئیسی آدم فرایندی است. این نگاه، نگاهی است که مثلاً من وارد یک جایی میشوم، فرایندها و زیرساختها باید اصلاح شود. این چقدر در نگاهشان در حوزه حکمرانی واقعاً وجود داشت.
فاصله از سیاستمداران دور از مدار واقعی
این مقام مسئول با بیان اینکه برخی سیاستمداران کشور از مدار واقعی فاصله گرفته بودند، تأکید کرد: به دلیل اینکه سیاستمدارانمان از مدار واقعی فاصله گرفته بودند، یک کسی اگر میآمد نزدیک میشد و در مدار حرکت میکرد، او را خاص میدانستند. از این جهت متفاوت بود.
وی افزود: حاج آقای رئیسی رئیسجمهور تراز انقلاب اسلامی بود.
در ادامه این گفتگو، به تعهد آیتالله رئیسی به خدمت و خستگیناپذیری ایشان اشاره شد. این مقام دولت سیزدهم با بیان اینکه خدمت روی فریضه است، گفت: ایشان واقعیتش خدمت روی فریضه است؛ مثل نماز شما نماز را باید بهموقع بخوانید، فریضه را باید بهموقع… احساس میکرد که این حس را داشته، خستگیناپذیریاش نشأتگرفته از این بود.
وی با تأکید بر اینکه آیتالله رئیسی خود را وامدار مردم میدانست، افزود: به هر حال، ما انقلابمان پایهاش مردمی است، او به واقع خودش را وامدار مردم میدید، نه در شعار.
این مسئول سابق با اشاره به دیدگاه آیتالله رئیسی درباره نقش مردم در حکمرانی، اظهار داشت: وقتی گرهها کور و باز نمیشود، باید باز کرد چه کسی میتواند الا مردم؛ مردم باید بیایند. خب با چه سازوکاری مردم باید بیایند؟ شما چطور میتوانید مردم را تشویق کنید بیایند و آنها احساس کنند که به آنها توجه میشود و بعد میتوانند اثرگذار باشند.
ایجاد سازوکار برای اعتراضات قانونی
در ادامه گفتگو به اعتقاد آیتالله رئیسی به اصل ۲۷ قانون اساسی و لزوم ایجاد سازوکاری برای اعتراضات قانونی اشاره شد.
غلامرضا با بیان اینکه مردم میتوانند اعتراض کنند، حرف بزنند و تجمع بکنند، افزود: آیا محلها و مکانهایی در یک چارچوبی وجود دارد که مردم بیایند، یک جا رجوع بکنند و حرف بزنند و ما بتوانیم واسطه باشیم؟
وی تأکید کرد: ما خودمان مستقیماً با مردم ارتباط داشته باشیم.
از نگاهی به عملکرد استانداران تا الگوی حکمرانی شهید رئیسی
یکی از مسائل مهمی که در این گفتوگو مطرح شد، ضرورت کارآمدسازی نظام اداری و ثبت عملکرد مدیران در سطوح مختلف است.
غلامرضا با بیان اینکه فقدان کارنامه مشخص برای استانداران و عدم وجود پروندههای جامع برای استانها، از جمله چالشهایی است که مانع از ارزیابی دقیق عملکرد و شناسایی نقاط ضعف و قوت میشود، ادامه داد: پیشنهاد شد که نظام جامعی برای ثبت و ضبط عملکرد مدیران در سطوح مختلف ایجاد شود تا امکان ارزیابی دقیقتر و انتخاب افراد کارآمدتر فراهم شود.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت شهید رئیسی با بیان اینکه موضوع انتخاب و انتصابات نیز از دیگر مسائل مورد نظر شهید رئیسی بود، تاکید کرد: دعواهای سیاسی و عدم شفافیت در این زمینه، میتواند منجر به انتخاب افراد ناکارآمد و بروز مشکلات در سطح استانها شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد شد که ساز و کارهای مشخص و شفافی برای انتخاب و انتصاب مدیران تدوین شود تا از اعمال نفوذهای سیاسی جلوگیری شود و افراد بر اساس شایستگی و توانمندی انتخاب شوند.
الگوی حکمرانی شهید رئیسی
غلامرضا با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی شهید رئیسی به عنوان یک الگوی متفاوت و الهامبخش مورد توجه قرار گرفت، تاکید کرد: شهید رئیسی با رویکرد تحولی و توجه به کارآمدی، توانست تغییرات مثبتی در نظام اداری ایجاد کند. با این حال، ادامه این مسیر و تحقق کامل اهداف نیازمند تلاش و پیگیری مستمر است.
یکی دیگر از نکات مهمی که در این گفتوگو مطرح شد، ضرورت توجه به مطالبات مردم و ایجاد ساز و کاری برای رسیدگی به شکایات و مشکلات آنها است. تاکید شد که مردم باید بتوانند به راحتی به مسئولان دسترسی داشته باشند و مشکلات خود را مطرح کنند. همچنین، مسئولان باید به طور جدی به این شکایات رسیدگی کرده و برای حل آنها تلاش کنند.
وی بر ضرورت تداوم راه شهید رئیسی و پیگیری اهداف و برنامههای او تاکید کرد و افزود: پیشنهاد شد که با روایت واقعیتهای دوره سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی و ارائه طرحهای نو، میتوان به تحول و پیشرفت کشور کمک کرد.
محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور دولت سیزدهم در ادامه به تشریح برنامههای دولت سیزدهم برای ایجاد سازوکاری مردمی جهت رسیدگی به تظلمات و همچنین اهمیت ثبت کارنامه مدیران پرداخت.
ایجاد سازوکار مردمی برای رسیدگی به تظلمات
غلامرضا با اشاره به دغدغههای شهید رئیسی در زمینه رسیدگی به مشکلات مردم، اظهار کرد: یکی از مصداقهای سازوکاری که عرض کردم این است که مردم بتوانند در جایی که به آنها ظلم شده و دسترسی به مسئول ندارند یا مسئول به مشکلات آنها گوش نمیدهد، به مرجعی مراجعه کنند. این سازوکار در حال طراحی است و گفتگوهایی که با آقای رئیسی داشتیم بعد از شهادت ایشان تعطیل نشده است. این کار کاملاً مردمی بوده و متعلق به مردم است و میتواند الگویی برای حل مشکلات باشد.
معاون سیاسی وزیر کشور دولت سیزدهم با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی در این زمینه، افزود: تلاش میکنیم که مردم، حتی در روستاها و مناطق دور از پایتخت، از وجود این سازوکار آگاه شوند و بتوانند از آن برای پیگیری مطالبات خود استفاده کنند.
ضرورت آسیبشناسی مشکلات و شفافسازی مرزهای مسئولیت
غلامرضا با اشاره به آسیبشناسی مشکلات موجود در کشور، تصریح کرد: ما متوقف نشدیم و به آسیبشناسی مشکلات پرداختیم.
وی در ادامه افزود: مجلس باید نظارت خود را تقویت کند و به ترک فعلها توجه کند. موضوع ناترازیهای امروز ما، دقیقاً به ترک فعل مربوط به احکام برنامه ششم توسعه برمیگردد.
غلامرضا با اشاره به الگوگیری از نهضت میرزا کوچک خان، بیان کرد: میرزا کوچک خان، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در گیلان ایجاد کرد. ما باید از این الگوها استفاده کنیم و با ارزیابی عملکرد استانداران، افراد کارآمد را شناسایی کنیم.
وی در پایان با اشاره به تلاشهای شهید رئیسی برای کارآمدسازی دولت، گفت: نگاه تحولی شهید رئیسی باعث شد که ما در سه ماهه اول دولت، گزارشهایی درباره عملکرد استانداران تهیه کنیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی از آنها باید جابجا شوند. ما با کسی عهد و پیمان نداریم الا کارآمدی و خروجی.
شهید رئیسی به دنبال تحول در حکمرانی و پاسخگو کردن مسئولان بود
غلامرضا با اشاره به دغدغههای شهید رئیسی در خصوص نقش مردم در اداره کشور گفت: شهید رئیسی به دنبال سازوکاری بود که مردم بتوانند در اداره کشور نقش ایفا کنند، به گونهای که موفقیت دولت به موفقیت کشور گره بخورد.
وی با بیان اینکه شهید رئیسی به دنبال پاسخگو کردن مسئولان بود، افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور، عدم پاسخگویی مسئولان است. باید سازوکاری ایجاد شود که هر کسی مسئولیت پذیرفت، پاسخگو باشد، نه اینکه پس از اتمام دوره مسئولیت خود، بدون بازخواست رها شود.
معاون سیاسی وزیر کشور در دولت سیزدهم با انتقاد از عملکرد مجالس گذشته در زمینه نظارت بر عملکرد دولتها، تصریح کرد: مجلس باید به صورت تخصصی بر عملکرد دولتها نظارت کند و در صورت تخلف، مسئولان را بازخواست کند.
غلامرضا با اشاره به تلاشهای شهید رئیسی برای تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استانها، گفت: شهید رئیسی به دنبال این بود که اختیارات را به استانها تفویض کند تا مشکلات مردم در سطح محلی حل شود، اما متأسفانه مقاومتهایی در این زمینه وجود داشت.
وی همچنین به موضوع انتخابات و نقش مردم در انتخاب افراد شایسته اشاره کرد و گفت: مردم باید با شناخت کامل از افراد، نمایندگان خود را انتخاب کنند و در صورت مشاهده تخلف، آن را گزارش دهند.
لزوم ثبت کارنامه مدیران و ارزیابی عملکرد استانداران
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در دوره یازدهم و دوازدهم برای ایجاد تغییرات در جنبش دانشجویی، گفت: در دوره آقای رئیسی، نظام مسائل در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آماده شد و به ایشان ارائه شود. رئیس جمهور مشتاقانه به این مسائل گوش میداد، اما متأسفانه مدیران میانی و وزرا تمایل چندانی به این موضوعات نداشتند و یا سطحی به آنها نگاه میکردند.
این مقام مسئول با انتقاد از عدم همراهی بدنه دولت با ایدههای رئیس جمهور، افزود: در همین شهر کوچک همدان، مدیران با ایدههای ما همراهی نمیکردند و به کارهای پروپاگاندایی و پوپولیستی روی میآوردند. اگرچه آقای رئیسی انگیزه بالایی داشت و به دغدغهها گوش میداد، اما بدنه دولت خاصیت خود را داشت و اجازه نمیداد این ایدهها به سرانجام برسند.
وی به موضوع تغییر استانداران و تلاشهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت کشور باید تنظیمکننده سایر ادارات باشد.
این مقام مسئول در پایان با انتقاد از نقص برخی استانداران از مسیر اصلی خود، گفت: بعضاً در برخی دولتها برخی از استانداران در حد یک فرماندار یا حتی پایینتر بودند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0