کد خبر : 70587
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 می 2025 - 14:29
  • نویسنده :
  • -

    برگزاری نشست تخصصی «گوهرسنگ‌ها از معدن تا بازار»

    برگزاری نشست تخصصی «گوهرسنگ‌ها از معدن تا بازار»

    نشست تخصصی «گوهرسنگ‌ها از معدن تا بازار؛ چالش‌ها، موانع تولید و تجارت» با حضور جمعی از استادان دانشگاه، متخصصان، فعالان اقتصادی و نمایندگان نهادهای دولتی و صنعتی، در حاشیه دومین سمپوزیوم بین‌المللی پژوهشگران فرآوری مواد معدنی برگزار شد.

    به گزارش اقتصادآنلاین، این پنل با هدف بررسی ظرفیت‌های ایران در حوزه استخراج، فرآوری، بهسازی و صادرات گوهرسنگ‌ها، به‌ویژه فیروزه و گارنت، و نیز ایجاد تعامل میان نهادهای علمی، صنعتی و سیاست‌گذار، روز گذشته در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (کرج) انجام گرفت.

    در آغاز نشست، سید ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، طی سخنانی با تأکید بر اهمیت برندسازی ملی به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین الزامات رشد این صنعت اظهار داشت: «برندسازی، عامل اصلی حضور مؤثر و رقابت‌پذیر در بازارهای جهانی است و ما باید با اتکا به توانمندی‌های انسانی، دانشگاهی و فناورانه کشور، جایگاه شایسته‌ای در این بازار جهانی به دست آوریم.»

    وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند ایران در حوزه گوهرسنگ‌ها، خواستار همکاری همه‌جانبه میان نهادهای حاکمیتی، سازمان‌های اجرایی، بخش خصوصی و جامعه متخصصان شد و آن را شرط تحقق توسعه پایدار و ارزآور در این حوزه راهبردی دانست.

    در ادامه نشست، جمعی از استادان دانشگاه و متخصصان داخلی و بین‌المللی به بیان دیدگاه‌ها و تجربیات خود در حوزه گوهرسنگ‌ها پرداختند. دکتر شهریار محمودی، مدرس دانشگاه خوارزمی، با اشاره به پتانسیل‌های اقتصادی موجود در استان کرمان، این محور را یکی از کانون‌های اصلی برای توسعه صنعت گوهرسنگ کشور عنوان و بر لزوم بهره‌برداری هدفمند از منابع منطقه تأکید کرد.

    از سوی دیگر دکتر مبشر منصور، مدرس دانشگاه استانبول، اهمیت بهسازی گوهرسنگ‌ها به ویژه الماس را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ارتقاء فناوری و به‌کارگیری دانش فنی روز، پیش‌نیاز اصلی رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی است.

    همچنین دکتر امیر سعادت‌دوست، مدرس دانشگاه و فعال بخش خصوصی، کیفیت تراش را از عوامل تعیین‌کننده در ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها دانست و افزود: توجه به استانداردهای جهانی در فرآیند تراش، زمینه‌ساز افزایش ارزش افزوده و صادرات خواهد بود.

    دکتر حامد فضلیانی، مدرس دانشگاه نیشابور، با تأکید بر اهمیت صنعت فیروزه، خواستار تمرکز بیشتر بر فرآیندهای بهسازی و برندسازی در این بخش شد و گفت: فیروزه نیشابور می‌تواند نماد ملی ایران در بازار جهانی گوهرسنگ‌ها باشد.

    دکتر بیژن اعتمادی، مدرس دانشگاه شیراز، بر ضرورت تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه گوهرسنگ‌ها تأکید کرد و آن را بستری برای تربیت نیروی متخصص، ارتقاء مهارت‌های فنی و توسعه پایدار صنعت دانست.

    دکتر برزو سالک، فعال اقتصادی، با اشاره به خلأهای موجود در بازار گوهرسنگ‌ها، ایجاد شبکه‌های تخصصی، توسعه بازار هدف و تشکیل زنجیره ارزش را از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشد این صنعت برشمرد.

    در بخش پایانی نشست، دکتر بهروز کریمی، مدیر آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، ضمن معرفی ظرفیت‌های موجود در آزمایشگاه‌های گوهرشناسی این مرکز، به پروژه‌های انجام‌شده در زمینه ارزیابی، آنالیز و شناسایی گوهرسنگ‌ها پرداخت و آمادگی کامل این مجموعه را برای همکاری با پژوهشگران، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران حوزه گوهرسنگ اعلام کرد.

    این نشست با هدف هم‌افزایی علمی، فنی و اجرایی میان فعالان صنعت گوهرسنگ برگزار شد و گامی مؤثر در جهت ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی گوهرسنگ‌ها به شمار می رود.

    برچسب ها :

    ناموجود
    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.