کد خبر : 55047
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آوریل 2025 - 12:09
  • نویسنده :
  • -

    کاهش آمار داوطلبان ورود به دانشگاه؛ صندلی دانشگاه‌ها پر نمی‌شود

    کاهش آمار داوطلبان ورود به دانشگاه؛ صندلی دانشگاه‌ها پر نمی‌شود

    معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تعداد دانشجویان ما رو به کاهش هستند و صندلی های ما در واحدهای دانشگاهی با این دانشجویان پر نمی‌شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل واحدی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به تاریخچه آموزش عالی کشور گفت: آموزش عالی کشور بعد از انقلاب با حدود صد هزار دانشجو کار خود را آغاز کرد و سپس توسط وزارت علوم گسترش یافت. در حال حاضر مجموع دانشجویان ما سه میلیون و ۱۱۸ هزار دانشجو است. بیش از ۶۰ هزار عضو هیئت علمی در حال حاضر فعال هستند. بیش از ۱۷۰ مرکز شتابنده، ۳۵۰ مرکز نوآوری، ۵۹ پارک علم و فناوری، ۲۷۹ مرکز رشد، ۲۳ پارک فناوری پیشرفته، ۹۶ مرکز کارآفرینی و نوآوری و ۲۳۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در کشور فعال هستند.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم بازنگری در دانشگاه‌ها انجام دهیم با چالش‌هایی رو به رو هستیم. یکی از مهمترین این چالش‌ها تعداد داوطلبانی است که قصد ورود به آموزش عالی دارند که تعداد آنها رو به نزول است. چالش دوم تعداد دانشجویانی است که می‌توانند وارد دوره‌های بعدی آموزش عالی شوند اما یا انگیزه یا کیفیت لازم را ندارند.

    وی ادامه داد: از دیگر چالش‌ها می‌توان به افت کمیت و کیفیت دانشجویی، تعدد مراکز دانشگاهی، بروز و ظهور فناوری‌ها اشاره کرد.

    وی گفت: بنابراین باید یک بازنگری در نظام آموزش عالی، برنامه ریزی درسی، ظرفیت‌های دانشگاهی و خود مراکز آموزش عالی داشته باشیم.

    صندلی‌های واحدهای دانشگاهی پر نمی‌شود

    معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در حال حاضر مراکز آموزش عالی ما دارای واحدهای بسیاری است به عنوان مثال دانشگاه پیام نور ۴۰۰ واحد، دانشگاه علمی کاربردی ۵۰۰ واحد، دانشگاه آزاد ۷۰۰ واحد و در مجموع دارای ۲۳۱۲ واحد دانشگاهی هستیم. این در حالی است که دانشجویان ما رو به کاهش هستند و تعداد صندلی‌های ما با این دانشجویان پر نمی‌شود. بنابراین باید نگاه جدیدی به این موضوع داشته باشیم.

    ۸۵ درصد دانشجویان از پلتفرم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

    وی ادامه داد: فناوری جدید مانند هوش مصنوعی یک رقیب جدی برای آموزش عالی سنتی است. مطالعه‌ای که توسط مراکز دانشگاهی اروپایی انجام شده بود نشان داد بیش از ۸۵ درصد دانشجویان از پلتفرم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها از طرفی فرصت است چون به شخصی سازی آموزش کمک می‌کند و کمک می‌کند مفهوم یادگیری به جای آموزش شکل گیرد و باعث می‌شود سرعت دسترسی به منابع و محتوای آموزشی زیاد شود ولی از طرفی چالش‌هایی هم دارد که ممکن است تفکر انتقادی را از دانشجو بگیرد یا رفتار غیرآکادمیک در حوزه آموزش ایجاد کند.

    سند هوش مصنوعی وزارت علوم در حال ابلاغ است

    معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: بنابراین باید این چالش را مدیریت کنیم و در حال حاضر سند هوش مصنوعی وزارت علوم در حال ابلاغ است که می‌توان از آن استفاده کرد.

    وی در ادامه با اشاره به دهه آموزش گفت: همه تحولات از آموزش عبور می‌کند و دهه سرآمد آموزشی ده سال پیش از روز شهادت مرتضی مطهری و روز معلم آغاز می‌شود و امسال از ۶ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت به این دهه اختصاص دارد.

    وی در ادامه به برنامه‌های معاونت آموزشی اشاره کرد و گفت: در مجموع فعالیت‌هایی که باید انجام دهیم تقویت مفهوم یادگیری به جای آموزش، استفاده از فناوری برای تقویت یادگیری، ترکیب مدل یادگیری، ارتباط آموزش با مشاغل، ارزیابی مجدد رشته‌های سنتی است.

    امیدواریم اعلام نتایج کنکور با تاخیر همراه نباشد

    وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره ظرفیت‌های کنکور در سال جاری و اینکه چه تفاوتی با ظرفیت‌های سال گذشته داشته است گفت: نتایج اولیه کنکور دهه اول مرداد اعلام و انتخاب رشته نیمه دوم مرداد انجام می‌شود و اعلام نتایج نهایی نیمه دوم شهریور انجام می‌شود. سال گذشته اعلام نتایج با تاخیر همراه بوده و امیدواریم امسال تاخیر نداشته باشیم و به موقع انجام شود.

    ظرفیت پذیرش تغییر خاصی نداشته است

    وی گفت: ظرفیت‌ها تاخیر خاصی نداشته‌اند در حال حاضر ظرفیت عددی دکتری مشخص شده، کارشناسی ارشد سه هفته آینده و کارشناسی تیر ماه اعلام می‌شود و تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم.

    وی درباره سند آمایش نیز گفت: مصوبات شورای گسترش مانند ماموریت گرایی و اینکه تعداد واحدها متوقف شود یا نشود را اجرایی می‌کنیم. برای احکام جدید در این حوزه نیز باید بازنگری‌هایی انجام دهیم و طرح قبلی آمایش باید بازنگری شود و آمایش آموزش عالی نه تنها مطالبه آموزش عالی و دولت است بلکه مطالبه مقام معظم رهبری نیز است.

    وی درباره دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور گفت: طبق مصوبه پیشین فعالیت تعداد ۱۰۰ واحد پیام نور متوقف شده و وزارت علوم هم اکنون در حال انجام مصوبات است و برای سایر واحدها نیز متناسب با فلسفه تشکیل دانشگاه پیام نور و مسئولیت آنها تصمیم گیری می‌شود.

    جذب ۶۷۶ دانشجوی دکتری استاد محور در سال ۱۴۰۴

    واحدی اضافه کرد: برای سال جاری، ۶۷۶ عنوان ظرفیت پذیرش استاد محور داریم که ۲۱۹ تعداد از آن مربوط به مراکز پژوهشی و مابقی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

    وی درباره حذف رشته‌ها در کنکور سال ۱۴۰۴ گفت: امسال در دکتری رشته حذفی نداشتیم مگر اینکه دانشگاه درخواست رشته‌ای نداشته است که این دیگر حدف نیست.

    برچسب ها :

    ناموجود
    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.