به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، رضا نقی زاده در نشست بررسی چارچوب تدوین راهبردهای نظام آموزش عالی در یادگیری دیجیتال و دانشگاه هوشمند که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، به سه نسل آموزش مجازی، آموزش دیجیتال و آموزش هوشمند اشاره کرد و اظهار داشت: «آموزش دیجیتال» جریانی قالب در دنیا است.
وی تصریح کرد: «آموزش هوشمند» یکی از جریانهایی است که آموزش عالی با آن مواجه خواهد بود؛ این آموزش نیاز به فناوری پیشرفته تأمین مالی و شرایط خاص خود دارد، لذا نیازمند آن هستیم که به سمت یک سند جامع در این حوزه حرکت کنیم.
مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزش عالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به «آموزش مجازی» بیان کرد: آموزش مجازی به ارائه آموزش در بستری غیر حضوری، با استفاده از سامانههای یادگیری، ویدیوهای ضبط شده، کلاسهای آنلاین، فایلهای الکترونیکی و آزمونهای از راه دور اطلاق میشود.
وی درباره اقدامات انجام شده و اقدامات پیش روی آموزش مجازی خاطرنشان کرد: در این نوع آموزش، نظامنامه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی (ویژه موسسات آموزش تمام الکترونیکی) در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسیده و هم اکنون نیز اجرا میشود اما این نظامنامه نیازمند به بازنگری دارد.
نقیزاده گفت: «آموزش دیجیتال» مرحله پیشرفتهتر از آموزش مجازی است که در آن از فناوریهای تعاملی و نوآورانه برای ارتقای تجربه یادگیری استفاده میشود. آموزش دیجیتال بر فرهنگسازی یادگیری دیجیتالی، تولید محتوای چندرسانهای و استفاده از سیستمهای ترکیبی تاکید دارد.
وی افزود: در «آموزش دیجیتال» نظامنامه آموزش الکترونیکی (سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳) مصوب و اجرایی شده است که این نظامنامه در قالب آموزش ترکیبی و دیجیتال نیاز به بازنگری دارد.
نقیزاده درخصوص «آموزش هوشمند» توضیح داد: این نوع آموزش مبتنی بر تحلیل دادههای یادگیری، یادگیری تطبیقی هوش مصنوعی، یادگیری شخصیسازی شده و تصمیمسازی خودکار است. در این رویکرد، فناوری نه فقط ابزار انتقال، بلکه به عنوان بخشی از مغز تحلیلگر و تصمیمساز سیستم آموزشی محسوب میشود.
به گفته وی، از جمله اقدامات انجام شده در حوزه «آموزش هوشمند»، میتوان به تصویب درس هوش مصنوعی در برنامههای درسی (شورای عالی برنامهریزی آموزشی)، تصویب حوزه هوش مصنوعی به عنوان حوزه رشتههای راهبردی (ابلاغه رئیس جمهور در فروردین ۱۴۰۴)، آغاز ایجاد دستیار هوشمند در برخی دانشگاهها اشاره کرد.
مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزش عالی بیان کرد: عدم حرکت دانشگاهها به سوی آموزش دیجیتال و هوشمند میتواند در دهه آینده منجر به کاهش شدید رقابتپذیری، کاهش ثبت نام دانشجویان و حتی تعطیلی برخی موسسات آموزش عالی شود، بنابراین برنامهریزی و سرمایهگذاری در این حوزه برای حفظ و ارتقای جایگاه آموزش عالی کشور امری ضروری است.
پیشرفت فناوریهای هوشمند دیجیتال در سالهای اخیر شیوههای آموزش و یادگیری و انتقال مفاهیم را دستخوش تحولی بنیادین نموده است. این تحولات روشهای تولید و انتشار دانش ارائه محتوای آموزشی الگوهای یادگیری و ساختارهای نظام آموزش عالی را متحول ساخته و در آینده نزدیک تغییر تغییرات گستردهتری را نیز به همراه خواهد داشت. جهت آمادهسازی نظام آموزش عالی برای سازگاری هوشمندانه با این تحولات و بهرهبرداری اثربخش از فرصتهای ناشی از آن و مدیریت چالشهای احتمالی، نیازمند تدوین سند راهبردی حاوی رویکردها اصول راهنما و چهارچوب اقدامات است.
گفتنی است در این نشست مدعوین پیرامون تجربیات موفق در کشور و سایر کشورهای پیشرو و چارچوب راهبردی برای توسعه آموزش عالی دیجیتال در کشور گفتوگو و تبادل نظر کردند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0