به گزارش بازار به نقل از گاردین، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا یعنی رایان ایر اعلام کرد که پس از یک سال پایین ماندن قیمت بلیت که به افت ۱۶ درصدی سود این خطوط هوایی منجر شد، در تابستان امسال قیمت بلیتهای خود را افزایش خواهد داد.
این شرکت در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را جابهجا کرد اما برای پر کردن صندلیها، قیمت بلیتها را ۷ درصد کاهش داد. این موضوع در پی اختلافی رخ داد که باعث شد برخی از آژانسهای هواپیمایی فروش آنلاین بلیت را متوقف کنند. این امر نیز موجب شد سود سالانه این شرکت به میزان ۱.۶ میلیارد یورو (۱.۴ میلیارد پوند) کاهش یابد.
با این حال، رایانایر پیش بینی کرده است که قیمتها در فصل اوج سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۵ حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد.
به گفته این شرکت، طی سهماهه نخست امسال، سفرهای انجام شده در تعطیلات عید پاک باعث شد نرخها ۱۵ درصد رشد داشته باشند.
مایکل اولیری، مدیرعامل رایانایر، طی اظهاراتی اعلام کرد که نتایج سالانه «با در نظر گرفتن دعوای ما با آژانسهای مسافرتی آنلاین و کاهش ۷ درصدی نرخها، بسیار خوب بود؛ این آمارها بهطرز شگفتانگیزی مقاوماند.»
وی افزود که این شرکت بهازای هر مسافر حدود ۸ یورو درآمد داشته است و هزینهها نیز همگام با تعداد مسافران افزایش یافتهاند. او مدعی شد «شکاف هزینهای بین ما و سایر رقبایمان در حال افزایش است.»
رایانایر امسال حدود ۴۰۰ میلیون یورو سود سهام پرداخت خواهد کرد. اولیری گفت که سود شرکت افزایش خواهد یافت و از کاهش قیمت سوخت جت نیز بهرهمند میشود.
وی همچنین اعلام کرد که این گروه هواپیمایی ممکن است برای دور زدن تعرفهها، تحویل هواپیماهای جدید بوئینگ را به جای شعبه اصلی اروپایی، به بریتانیا منتقل کند.
رایانایر بزرگترین مشتری بوئینگ در اروپاست، اما تحویل مدل ۷۳۷ مکس ۸ پس از سالها مشکلات در کارخانه آمریکایی با تأخیر مواجه شده است.
اولیری گفت «وضعیت در محل کارخانه بوئینگ بهطور قابل توجهی بهبود یافته»، اما رایانایر همچنان منتظر تحویل ۲۹ فروند هواپیما برای برنامه پروازی تابستان آینده است؛ هواپیماهایی که ممکن است در پاییز تحویل داده شوند و «این مسئله میتواند دوباره خطر شمول تعرفهها را ایجاد کند.»
وی همچنین گفت معتقد است که دونالد ترامپ «در تلاش است تا به نوعی از موضوع تعرفهها با اروپا عقبنشینی کند».
مدیرعامل رایان ایر افزود: ما با بوئینگ قراردادهای با قیمت ثابت داریم؛ بنابراین مسئله تعرفهها مربوط به بوئینگ است نه ما. با این حال، تلاش خواهیم کرد تا با بوئینگ برای دور زدن آنها همکاری کنیم.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0