کد خبر : 290883
تاریخ انتشار : جمعه 26 ژوئن 2026 - 16:53
  • نویسنده :
  • -

    برنامه جدید ایران در سازمان شانگهای | تجارت با قرقیزستان ۲.۵ میلیارد دلاری می‌شود؟

    برنامه جدید ایران در سازمان شانگهای | تجارت با قرقیزستان ۲.۵ میلیارد دلاری می‌شود؟

    ایران در حالی توسعه همکاری‌های اقتصادی با اعضای سازمان همکاری شانگهای را با جدیت دنبال می‌کند که اتاق بازرگانی ایران از برنامه افزایش ۲۵ برابری تجارت با قرقیزستان، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میان اعضای شانگهای و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های زیرساختی و فنی-مهندسی خبر داده است.

    به گزارش اقتصادآنلاین، قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشست مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای با تأکید بر ظرفیت‌های گسترده این سازمان برای شکل‌دهی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان، اعلام کرد: ایران با وجود فشارها و جنگ اخیر، با انگیزه‌ای مضاعف به دنبال تعمیق همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیوندهای منطقه‌ای است.

    وی همچنین در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان، از هدف‌گذاری برای افزایش حجم تجارت دو کشور از حدود ۱۰۰ میلیون دلار به ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار خبر داد.

    قیافه که در نشست مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه) سخن می‌گفت، حضور در این اجلاس را فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم میان بخش‌های خصوصی کشورهای عضو دانست و اظهار کرد: هیئت ایرانی به یاد ۱۶۸ دانش‌آموزی که در نخستین روز حملات اخیر در شهر میناب جان خود را از دست دادند، نام «میناب ۱۶۸» را برای هیئت خود برگزیده است تا یاد این کودکان برای همیشه در حافظه جمعی ملت ایران زنده بماند.

    وی با اشاره به جایگاه رو به رشد سازمان همکاری شانگهای در نظم اقتصادی جهان افزود: این سازمان در نقطه عطفی تاریخی قرار دارد و کشورهای عضو آن این ظرفیت را دارند که از چارچوب همکاری‌های صرفاً منطقه‌ای عبور کرده و به یکی از باثبات‌ترین و تأثیرگذارترین قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شوند.

    نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به تحولات ژئوپلیتیک اخیر تصریح کرد: با وجود فشارها و جنگ تجاوزکارانه اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران، مقاومت مردم ایران نه‌تنها اراده ملی را تضعیف نکرد، بلکه آن را مستحکم‌تر ساخت و همین مسئله، انگیزه ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای را افزایش داده است.

    قیافه با تأکید بر ضرورت تغییر الگوی همکاری‌های اقتصادی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای گفت: آینده این همکاری‌ها باید از تجارت سنتی فراتر رفته و به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انتقال فناوری، اجرای پروژه‌های مشترک و شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای حرکت کند.

    وی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ایران اظهار داشت: ایران به عنوان چهارراه اتصال شرق و غرب، ظرفیت ویژه‌ای برای تسهیل ارتباطات تجاری و ترانزیتی میان کشورهای عضو دارد و اتاق بازرگانی ایران نیز آمادگی کامل دارد تا در تعامل با اتاق‌های بازرگانی، نهادهای توسعه‌ای، آژانس‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی کشورهای عضو، پروژه‌های مشترک تعریف کرده و با کاهش ریسک‌های عملیاتی و رفع موانع تجاری، زمینه‌های تازه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد کند.

    برنامه جدید ایران در سازمان شانگهای | تجارت با قرقیزستان ۲.۵ میلیارد دلاری می‌شود؟

    هدف‌گذاری برای افزایش تجارت ایران و قرقیزستان به ۲.۵ میلیارد دلار

    نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه این نشست و در دیدار با تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان و نخست‌وزیر پیشین این کشور، با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور در امتداد جاده ابریشم، بر نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید کرد.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در چارچوب پیمان‌های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو گفت: با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود می‌توان پروژه‌های مشترک اقتصادی را اجرا کرد و حجم مبادلات تجاری دو کشور را از حدود ۱۰۰ میلیون دلار کنونی به ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار افزایش داد.

    در این دیدار، دو طرف بر توسعه مناسبات اقتصادی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کردند.

    تجلیل قرقیزستان از مقاومت مردم ایران

    تمیر ساریف نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران به دلیل شهادت جمعی از شخصیت‌ها و شهروندان در جنگ تحمیلی اخیر، از مقاومت مردم ایران در برابر فشارها و تحریم‌های طولانی‌مدت تقدیر کرد.

    وی موقعیت ژئوپلیتیک ایران را بسیار راهبردی توصیف کرد و گفت بازسازی و احیای روابط اقتصادی در ایران به سرعت آغاز خواهد شد. ساریف همچنین از آمادگی بازرگانان قرقیزستان برای حضور فعال در بازار ایران خبر داد و افزود اتصال خطوط ریلی چین به شمال‌شرق ایران، مسیرهای ترانزیتی را کوتاه‌تر و کارآمدتر خواهد کرد.

    پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میان اعضای شانگهای

    در بخش پایانی مذاکرات، طرفین بر اتخاذ رویکردی بازارمحور و توسعه همکاری‌ها در حوزه پروژه‌های فنی و مهندسی تأکید کردند و مقرر شد شرکت‌های توانمند دو کشور در پروژه‌های مشترک حضور یابند.

    همچنین پیشنهادهایی از جمله تعیین سبد کالایی مشترک، تشکیل کارگروه تخصصی میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور، برگزاری دوره‌های آنلاین معرفی ظرفیت‌های بازار، تأسیس شورای تجاری مشترک و برگزاری نشست‌های رودررو میان فعالان اقتصادی مطرح شد.

    یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات نیز پیشنهاد تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای بود؛ ابتکاری که می‌تواند پشتوانه مالی اجرای پروژه‌های زیرساختی و توسعه همکاری‌های چندجانبه در این بلوک اقتصادی را فراهم کند.

    قیافه در پایان تأکید کرد: آینده سازمان همکاری شانگهای بر پایه منافع مشترک بلندمدت و شراکت‌های پایدار شکل خواهد گرفت و ایران آماده است به‌عنوان شریکی قابل اعتماد، نقش مؤثری در تحقق این چشم‌انداز ایفا کند.

    برچسب ها :

    ناموجود
    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.